Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Most w Czarnkowie

Ocena 0/5

Jest z nami od 1953 roku, pochodził z bydgoskiego Fordonu, ale co wiemy o nim więcej?

Most w Fordonie oddano do użytku po trzech latach prac budowlanych. Projekt wykonał rządowy radca budowlany prof. Georg Christopher Mehrtens. Był to most kolejowo - drogowy, który składał się z 18 przęseł, z czego 5 znajdujących się nad samą Wisłą miało po 100 metrów, a 13 znajdujących się nad terenami zalewowymi liczyło po 62 metry. W sumie most liczył 1325 metrów długości. Realizacja tak dużego projektu wymagała wielkich nakładów finansowych i logistycznych, jednak prace przebiegały bardzo sprawnie i już w czerwcu 1893 roku wybudowano wszystkie filary, obydwa przyczółki i zamontowano część konstrukcji przęseł. Jeszcze tego samego roku oddano do użytku część kolejową (1 listopada) i drogową (15 listopada). Tym samym w momencie oddania go do użytku most fordoński stał się najdłuższym mostem w Rzeszy Niemieckiej, a trzecim w Europie. Do budowy mostu użyto 9 tysięcy metrów sześciennych betonu, 40 tysięcy metrów sześciennych ochrony kamiennej, 27 tysięcy metrów sześciennych muru ceglanego i 3 tysiące metrów sześciennych bazaltu. Łączna waga dźwigara przęsła rzecznego z kratownicami oscylowała w granicach 900 ton, a dźwigara przęsła przylądowego z kratownicami około 460 ton. Górna część mostu bez podpór ważyła 10 500 ton. Łączny koszt budowy wyniósł 8 400 000 marek. 18 przęseł konstrukcji stalowej zostało wykonanych w całości z nowego wówczas materiału, tj. stali zlewnej. Przęsła rzeczne ze stali martenowskiej, lądowe zaś ze stali tomasowskiej. Wykonane zostały w zakładzie metalurgicznym Zagłębia Ruhry: w Harkot z Duisburga (13 przęseł zalewowych) oraz Gutehoffnungshűtte w Oberhausen (5 przęseł rzecznych). Do Fordonu dostały się droga wodną, najpierw rzeką Ruhra do Rotterdamu, następnie Morze Północnym i Morzem Bałtyckim do Gdańska, ostatecznie Wisłą na plac budowy.

Po przyłączeniu części Pomorza i Kujaw do Państwa Polskiego w końcu stycznia 1920 roku, most stał się najdłuższym mostem w Polsce. W okresie dwudziestolecia międzywojennego most nie przechodził gruntowniejszych remontów, dopiero wybuch pożaru, który zniszczył drewnianą jezdnię i chodniki wymusił jego naprawę. Na początku II wojny światowej most uległ uszkodzeniu wskutek działań wojennych. Zniszczone zostały 4 przęsła rzeczne, które całkowicie zablokowały przejazd od strony Fordonu. Naprawy dokonała firma Carla Spaetera GmbH z Hamburga i już 16 czerwca 1941 roku most oddano ponownie do użytku. Niestety w styczniu 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie wysadziły przeprawę. Do rzeki runęły cztery z pięciu przęseł oraz całkowitemu zniszczeniu uległ ufortyfikowany przyczółek od strony Fordonu. W 1946 roku do Wisły runęło piąte przęsło. Po przeprowadzonych pomiarach i badaniach na ocalałych 13 przęsłach stwierdzono, że most nie nadaje się do naprawy i podjęto decyzję o jego rozebraniu. 18 września 1951 roku Zjednoczenie Montażu Mostów "Mostostal" rozpoczęło demontaż stalowej konstrukcji. Prace zakończono w czerwcu 1952 roku. Most przestał istnieć. 13 przęseł, które nadawały się jeszcze do użytku, wykorzystano ponownie. Takim oto sposobem w 1953 roku jedno z przęseł trafiło do Czarnkowa i do dziś możemy się po nim przemieszczać. Jest zachowane w stanie prawie nieruszonym. Zachowały się oryginalne sterczyny i barierki. Zmianie uległa jedynie szerokość mostu, ponieważ został pomniejszony o przejazd kolejowy. A gdzie trafiły pozostałe przęsła? Po dwa znajdują się w Brzegu nad Odrą, Rybołach nad Narwią i Zosinie nad Bugiem, kolejne trzy można obejrzeć w Jarosławiu nad Sanem, a najgorzej zachowały się trzy w Dorohusku nad Bugiem.

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.